Voor het aanbrengen van gevelisolatie in de spouw of aan de buitenzijde (buitenisolatie systemen), moet men rekening houden met een aantal zaken, waaronder de kwaliteit van de huidige constructie. Daarnaast zal men moeten weten welke methode en uitvoering van isoleren het meest geschikt is, dit is verschillend per situatie, zo kan een spouw ongeschikt zijn vanwege vervuiling of te ondiep zijn.
Aangezien het isoleren van een buitenmuur (mits dit goed wordt uitgevoerd) een gemiddelde besparing van 25% op de energiekosten kan opleveren, is een nauwkeurig onderzoek zeker de moeite waard. Ook de kwaliteit van de verankering en waterkeringen dienen onderzocht te worden, met name de belangrijke functie van spouwankers omdat die de buitenmuur met de binnenmuur constructief koppelt.
Bij buitengevel isolatie wordt zelfs meer gewicht toegevoegd. De zogenaamde ‘Second Skin’ gevel isolatie afwerkingen geven naast een hogere isolatiewaarde ook een nieuw uiterlijk aan de gevel, dan is het van belang dat de achterliggende constructie probleemloos voor langere tijd mee kan gaan. Een constructeur kan hiervoor de berekeningen maken. Een andere reden voor het aanbrengen van buitengevel isolatie is wanneer een buitengevel veel schade vertoont door scheurvorming, vocht, vorst of ouderdom van metselwerk en voegwerk.
Renovatie Spouwankers
Ter voorbereiding van renovatie en toepassen buitenisolatie systemen dient met vooraf het metselwerk te stabiliseren en te versterken. Een uitgebreid landelijk onderzoek toont aan dat 50.000 gevels van complexen of woonblokken gebouwd in de periode 1960 – 2000 niet voldoen aan de constructieve eisen en aanwezigheid van functionele spouwverankeringen. Opdrachtgevers schakelen ons in (onderzoeksafdeling Thor LOGICAL) met als doel het onderzoeken naar geschiktheid van gevels en spouwmuur constructies voor het aanbrengen van buitenisolatie systemen. De oplossing is de gepatenteerde ‘Air-Twist renovatie spouwanker van Thor Helical, marktleider in zijn segment. De ankers zijn geschikt als toepassing in het opnieuw onderling verbinden van het binnenblad met buitenblad.
Gepatenteerde Air-Twist renovatie spouwanker van Thor Helical
De Thor Helical Air-Twist spouwankers en Air Twist renovatie spouwankers zijn spiraalvormige RVS ankers waarmee de binnen en buitenbladen aan elkaar verbonden worden. De ankers zijn ontworpen om met evenredige snijlijn te verankeren, het anker baant zich een natuurlijke weg in de meeste gevelmaterialen. Het spouwanker wordt door een SDS tool met hamerslag in een voorgeboord gat gedreven. De spouwankers worden in RVS316(A4) kwaliteit geleverd en zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar. n De Air Twist spouwanker is ideaal voor het verbinden in situaties waar elk gevelblad op elkaar is uitgelijnd en waar het binnenblad is opgebouwd uit metselwerk, kalkzandsteen, beton, bouwblokken, houtskeletbouw en dergelijke. Het gepatenteerde Air-Twist renovatie spouwanker van Thor Helical is de marktleider in zijn segment. De ankers zijn geschikt als toepassing in het opnieuw verbinden van het binnenblad en buitenblad.

Specificaties Thorhelical muurherstel
De Thor Helical Air-Twist spouwankers en Air Twist renovatie
spouwankers zijn spiraalvormige RVS ankers waarmee de binnen en
buitenbladen aan elkaar verbonden worden. De ankers zijn
ontworpen om met evenredige snijlijn te verankeren, het anker
baant zich een natuurlijke weg in de meest voorkomende gevelmaterialen.
Het spouwanker wordt door een SDS tool met hamerslag in een
voorgeboord gat gedreven. De spouwankers worden in RVS AISI 316(A4)
kwaliteit geleverd en zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar.
n De Air Twist spouwanker is ideaal voor het verbinden in situaties
waar elk gevelblad op elkaar is uitgelijnd en waar het binnenblad
is opgebouwd uit metselwerk, kalkzandsteen, beton, bouwblokken,
houtskeletbouw en dergelijke.
n Het gepatenteerde Air-Twist renovatie spouwanker van Thor
Helical is de marktleider in zijn segment. De ankers zijn geschikt
als toepassing in het opnieuw verbinden van het binnenblad en
buitenblad.
Specificaties Thorhelical muurherstel
De Thor Helical Air-Twist spouwankers en Air Twist renovatie
spouwankers zijn spiraalvormige RVS ankers waarmee de binnen en
buitenbladen aan elkaar verbonden worden. De ankers zijn
ontworpen om met evenredige snijlijn te verankeren, het anker
baant zich een natuurlijke weg in de meest voorkomende gevelmaterialen.
Het spouwanker wordt door een SDS tool met hamerslag in een
voorgeboord gat gedreven. De spouwankers worden in RVS AISI 316(A4)
kwaliteit geleverd en zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar.
n De Air Twist spouwanker is ideaal voor het verbinden in situaties
waar elk gevelblad op elkaar is uitgelijnd en waar het binnenblad
is opgebouwd uit metselwerk, kalkzandsteen, beton, bouwblokken,
houtskeletbouw en dergelijke.
n Het gepatenteerde Air-Twist renovatie spouwanker van Thor
Helical is de marktleider in zijn segment. De ankers zijn geschikt
als toepassing in het opnieuw verbinden van het binnenblad en
buitenblad.
Voorbeeld toepassing scheurherstel
Hieronder treft u een voorbeeld aan van de toepassing van Thor Helical Scheurherstel in drie stappen. Het eindresultaat mag gezien worden. Met dank aan Frederik van Heldoorn van Voegbedrijf Heldoorn VOF voor het delen van de foto’s.

STAP 1 – Inboeten

STAP 2 – Scheurherstel

STAP 3 – Voegen
Video muurherstel
Bekijk hier de video voor het eenvoudig herstellen van scheuren in een muur.
Veelgestelde vragen
Hoe gebruik ik de WHO60 mortel en vulpistool?
In de gele emmer met WHO60 opschrift tref je twee zakjes en twee flesjes met draaidop aan. De hoeveelheid mortel die je hiermee kunt aanmaken is voldoende voor het vullen van circa 9 strekkende meter voeg. Om een goede verwerking te verkrijgen dient men driekwart deel vloeistof uit de fles op een zak droge mortel goed te mengen tot een tandpasta-achtige substantie. Hiermee vul je het pistool en ga je binnen 20 minuten de mortel verwerken, de mortel kan (slechts één keer) opgewaardeerd worden door het resterende deel vloeistof uit de fles toe te voegen en wederom goed te mengen. Het vulpistool dient goed afgesteld te zijn. Aan weerszijden van de rubberen drukker op de stang met een stukje schroefdraad zitten twee moeren die aangedraaid kunnen worden waardoor de druk op het rubberen onderdeel (drukker) groter worden en zal uitzetten. Draai de moeren niet te strak aan! Na gebruik het vulpistool goed reinigen met water en een (toilet)borstel.Hoe diep moet er in gefreesd en/of geslepen worden in de lintvoeg voor scheur of latei herstel?
Lintvoegen zijn de horizontale voegen tussen de stenen van het metselwerk. Voor het aanbrengen van de roestvaststalen wokkelvormige wapeningstaven dienen de voegen te worden uitgeslepen met een frees of slijpmachine voorzien van diamant-carbid schijven tot een diepte van tenminste 40mm (scheurherstel) en 45mm (lateiherstel).- Na het zorgvuldig verwijderen van de mortel zijn er geen resten meer aanwezig en moet men de open lintvoegen eerst goed schoonspoelen;
- Hierna de wapeningstaven (5mm en/of 6mm diameter) op maat maken en passen in positie lintvoeg, houdt rekening met overlengte (500mm) aan weerszijden van de scheur;
- Vervolgens de (voor desbetreffende situatie) TH mortel aanmaken, exact volgens gebruiksaanwijzing en met de juiste gereedschappen;
- Na het enigszins opstijven van de aangemaakte mortel, waardoor deze goed te verwerken is, de voegen besproeien met water doch niet al te nat maken;
- Met behulp van TH verwerkingspuit met platte nozzle de mortel zorgvuldig inbrengen in de lintvoeg;
- Plaats een enkele wapeningstaaf bij scheurherstel in de zojuist aangebrachte mortel en breng een nieuwe laag mortel aan waarbij rekening gehouden wordt met ruimte voor het aanbrengen van nieuw voegwerk en strijk de mortel af waardoor een gesloten structuur ontstaat (belangrijk in MX4 milieuklasse, omgeving bij de Zee);
- Plaats een tweede wapeningstaaf bij lateiherstel in de zojuist aangebrachte mortel en breng een nieuwe laag mortel aan waarbij rekening gehouden wordt met ruimte voor het aanbrengen van nieuw voegwerk en strijk de mortel af waardoor een gesloten structuur ontstaat (belangrijk in MX4 milieuklasse, omgeving bij de Zee);